28 miljoen voor strijd tegen jeugdwerkloosheid

31 oktober 2014

28 miljoen voor strijd tegen jeugdwerkloosheid

Het stadsbestuur trekt 28 miljoen euro uit om de werkloosheid onder jongeren in Amsterdam tegen te gaan. Daarmee moeten jaarlijks 5250 jongeren aan een baan worden geholpen of terug naar school voor een goede opleiding. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “De werkloosheid onder jongeren is nu veel te hoog. Met dit geld kunnen we veel jongeren een steun in de rug geven op zoek naar een baan.”

De werkloosheid onder Amsterdamse jongeren is zo’n twintig procent. Onder allochtone jongeren is dat percentage zelfs bijna twee keer zo hoog, namelijk 38%.

Het stadsbestuur heeft verschillende plannen om jongeren aan de slag te helpen. Zo wil het stadsbestuur dat jongeren duidelijkheid krijgen met één traject en één begeleider. Die begeleider helpt bijvoorbeeld jongeren zonder schooldiploma aan een leer-werkplek of een stage. Of die helpt jongeren terug naar school. Ook is er geld voor zo’n 200 zogenoemde perspectiefbanen. Werkgevers worden dan gestimuleerd om een werkloze jongere een kans te geven. Vliegenthart: “Het is belangrijk dat jongeren in ieder geval een diploma halen waarmee ze aan een baan kunnen beginnen. En jongeren die extra problemen hebben, zoals gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, moeten we goede begeleiding geven. We willen voorkomen dat jongeren aan de kant blijven staan.”