Renovatie Van der Pekbuurt versneld

13 februari 2015

Renovatie Van der Pekbuurt versneld

De renovatie van een deel van de Van der Pekbuurt wordt extra versneld met een investering van vijf miljoen euro. SP-wethouder Laurens Ivens: “Ik ben er trots op dat een buurt die eerst bedreigd werd door sloop, nu gerenoveerd wordt, en nog snel ook. Zo blijft deze mooie, historische buurt behouden en sparen we een groot aantal sociale huurwoningen van de sloophamer.”

Foto: SP Amsterdam

Erna Berends en Laurens Ivens

Sinds een jaar of tien wordt er gesproken over sloopplannen voor de Van der Pekbuurt. Een aantal SP’ers waaronder destijds buurtbewoonster Erna Berends (nu stadsdeelbestuurder) richtten daarop een bewonerscommissie op. De SP heeft samen met de bewoners jarenlang gestreden tegen de sloop.

Vorig jaar spraken Ymere, het stadsdeel en de gemeente af dat de buurt overeind zou blijven staan en dat de woningen zouden worden opgeknapt. Door de investering van vijf miljoen euro, kan renovatie aanzienlijk sneller gebeuren. Ivens: “Dat is nodig ook, want de renovatie heeft tot nu toe vertraging opgelopen. Nu kan de corporatie snel aan de slag om achterstallig onderhoud weg te werken en de huizen te verbeteren. Zo krijgt de Van der Pekbuurt weer een mooie toekomst.”

De komende periode stelt het stadsbestuur geld beschikbaar om nog eens vijf buurten versneld op te knappen.