ROOD ondersteunt doelstellingen bezetters Bungehuis

15 februari 2015

ROOD ondersteunt doelstellingen bezetters Bungehuis

Sinds vrijdagochtend is het Bungehuis van de Universiteit van Amsterdam bezet door studenten van actiegroep 'De Nieuwe Universiteit'. De studenten maken zich zorgen over de aangekondigde bezuinigingen op de Faculteit Geesteswetenschappen. Ook doen ze een roep naar meer democratie op hun universiteit. ROOD Amsterdam ondersteunt deze uitgangspunten.

Foto: ROOD Amsterdam
Eind 2014 kwam de UvA met het zogenaamde Plan 2016. In dat plan dreigden veel opleidingen wegbezuinigd of samengepropt te worden in een gemeenschappelijk traject. Na verzet van studenten en medewerkers ging dit plan terug naar de tekentafel. Begin februari lekte de schets voor een nieuw plan, het zogenaamde Profiel 2016. In dit vernieuwde plan worden diverse talenopleidingen toch wegbezuinigd, worden allerlei studies samengepropt in een gemeenschappelijk traject en wordt het aanbod van vakken ernstig verschraald.

ROOD-woordvoerder David Schreuders: "Het is onacceptabel dat het bestuur van de UvA weer met een plan komt dat leidt tot schrale eenheidsworst. Aan alle kanten wordt er bezuinigd op studenten. Het is terecht dat de studenten het niet meer pikken dat er niet naar ze geluisterd wordt. Diversiteit en democratie zijn juist een fundament onder de wetenschap en de samenleving. Laat bestuurders met zulk wanbeleid maar de hand eens in eigen boezem steken!"

SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk: "De actie voor meer zeggenschap en democratie op de universiteit verdient alle steun. De macht van managers is veel te groot geworden; een universiteit dient een broedplaats te zijn van kritische studenten en onderzoekers die niet klakkeloos met alle winden meewaaien. Als de bezetting maandag nog gaande is, ga ik graag met de actievoerders in gesprek. Ook landelijk kan er nog veel verbeterd worden wat betreft inspraak van studenten."

De actievoerders laten weten het verzet niet te staken voordat er een constructief gesprek tot stand is gebracht tussen de betrokken partijen. Ze kondigen aan dat als hun verzet weer wordt genegeerd door het universiteitsbestuur, er in de toekomst meer actie zal worden ondernemen.

ROOD ondersteunt de strijd voor democratisch onderwijs en zal maandag met Jasper van Dijk langs gaan bij de bezetters.

Lees de eisen van de studenten hier.