SP blij met ondersteuning zelfstandige sekswerkers

6 februari 2015

SP blij met ondersteuning zelfstandige sekswerkers

Volgens SP-raadslid Peter Kwint toont de gemeente Amsterdam lef door actief mee te helpen aan de oprichting van een door sekswerkers zelf te runnen prostitutiebedrijf. “Al jaren willen we de zelfstandigheid van sekswerkers verbeteren. Maar tot nu toe durft niemand te investeren. Dan moet je je nek durven uitsteken, wat nu gebeurt.”

Al bij het eerste debat in deze periode over prostitutiebeleid gaf Kwint aan dat wat de SP betreft de nadruk de komende jaren ligt bij het winnen van het vertrouwen van de sekswerkers. “De afgelopen jaren zijn er veel klachten geweest over het gemeentebeleid. Vaak terecht, soms minder. Maar als je misstanden wilt aanpakken, heb je de steun van de vrouwen achter de ramen nodig. Dit kan een belangrijke stap zijn: zowel in het aanpakken van misstanden, als in het winnen van vertrouwen.”

De afgelopen jaren zijn meerdere panden op de wallen opgekocht. Het stadsbestuur gaat op zoek naar een koper voor de panden waarin het prostitutiebedrijf gevestigd moet worden. Maar als deze niet gevonden wordt, sluit de gemeente niet uit zelf eigenaar te worden. “Dat klinkt natuurlijk raar, maar zolang niemand zijn handen hieraan durft te branden, gebeurt er anders niks. Dan ben ik er trots op dat de gemeente bereid is risico’s te nemen”, aldus Kwint.

De SP is zich bewust van de grote risico's die de gemeente kan lopen. Kwint: "Je ligt onder een vergrootglas als je een dusdanig experiment aangaat. En als er onder het toeziend oog van de gemeente iets fout gaat, dan krijg je de volle laag. En terecht. Maar de mogelijke voordelen rechtvaardigen wel om dit experiment verder te onderzoeken."