Steun taxichauffeurs die zich aan de regels houden

11 februari 2015

Steun taxichauffeurs die zich aan de regels houden

De SP steunt de taxichauffeurs die een oproep doen om Uberpop aan te pakken. SP-raadslid Tiers Bakker: “Wat ons betreft is Uberpop echt fout. De wethouder moet er dichter bovenop gaan zitten en steun uitspreken aan chauffeurs die zich wél aan de regels houden.”

Afgelopen week diende een groepje taxichauffeurs namens zo’n 1400 collega’s een petitie in bij de wethouder om illegale taxidienst Uberpop aan te pakken.  Uberpop is een dienst, waarmee “moderne snorders” werk afnemen van legale taxiondernemers. De legale taxiondernemers moeten zich aan allerlei regels houden, waar de chauffeurs van Uberpop zich aan onttrekken. Omdat chauffeurs van Uberpop zonder vergunning rondrijden, is het een oneerlijke vorm van concurrentie.

SP-raadslid Tiers Bakker: “Ik snap niet zo goed dat de wethouder op de petitie reageerde door moederbedrijf Uber een prima onderneming te noemen , terwijl dat bedrijf achter de illegale taxidienst Uberpop zit. Ik kan dat niet los van elkaar zien. Uber maakt Uberpop mogelijk en heeft bovendien gezegd de boetes van chauffeurs van Uberpop te zullen betalen. Wat ons betreft mag het wat minder vriendelijk tegenover Uber. Voor snorders hoort in onze stad geen plek te zijn. ”