Maak einde aan oppasboete

2 maart 2015

Maak einde aan oppasboete

De SP wil dat grootouders met een bijstandsuitkering die op hun kleinkinderen passen niet langer worden beboet. SP-raadslid Peter Kwint: “Het is absurd dat Den Haag vindt dat oppassen op je kleinkinderen eigenlijk werk is, en dat je daarom gekort wordt op je uitkering. Het stadsbestuur moet naar Den Haag om deze idiotie aan de kaak te stellen en ondertussen proberen om in Amsterdam zo humaan mogelijk met deze onzinregels om te gaan.”

Afgelopen weekend besteedde televisieprogramma De Monitor aandacht aan een grootmoeder die bijna 35.000 euro moest terugbetalen aan de gemeente omdat zij met regelmaat op haar kleinkinderen past, terwijl ze ook een uitkering kreeg. Volgens de regels mag dat niet omdat oppassen volgens de regering werk is waarmee geld moet worden verdiend. Ook al gaat het om oppassen in de familiesfeer.

Kwint: “Als je er een oppasbedrijfje op nahoudt, dan snap ik dat je geen uitkering hoort te krijgen. Maar de overheid verwacht toch niet dat grootouders hun kinderen een rekening opsturen voor de oppas op de kleintjes? Een grote mond hebben over de participatiesamenleving, maar als mensen dan voor elkaar zorgen, dan stuurt het kabinet een dikke boete. Deze onzin moet stoppen.”