Verlaag kosten woningnet

18 maart 2015

Verlaag kosten woningnet

Op initiatief van de SP, de PvdA en een lokale partij gaat de het bestuur van de stadsregio Amsterdam in gesprek met Woningnet om de kosten voor woningzoekenden te verlagen. Door een verandering van de regels zal het aantal inschrijvers met tienduizenden toenemen. SP-raadslid Erik Flentge: “Het is niet de bedoeling dat Woningnet dikke winst maakt met geld van woningzoekenden. Inschrijven bij Woningnet moet zo goedkoop mogelijk zijn. Het is tenslotte bedoeld voor betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs.”

De stadsregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van de gemeente Amsterdam en omliggende gemeentes. De stadsregio is verantwoordelijk voor het opstellen van de regels voor het verdelen van sociale huurwoningen. Deze week heeft de stadsregio deze regels aangepast. Vanaf nu moet iedereen die wachttijd wil opbouwen om te kunnen reageren op een sociale huurwoning, zich inschrijven bij Woningnet. Voorheen telde ook het aantal jaar dat je al in een sociale huurwoning woonde als wachttijd, ook al stond je dan niet ingeschreven. Dat heette woonduur. Die wordt dus nu afgeschaft. Alleen de inschrijfduur telt nog. Op verzoek van de SP komt er wel een ruimhartige overgangsregeling voor tijdelijke regelingen zoals behoud woonduur na verhuizing.

Wat de SP betreft gaat er dan ook iets veranderen aan de kosten. Flentge: “Inschrijven kost 50 euro, en daarnaast betaal je tien euro per jaar om te verlengen. Voorheen hoefden mensen niets te betalen om woonduur op te bouwen. De website van Woningnet is van alle corporaties samen en formeel gaat de stadsregio niet over de tarieven. Maar nu er door een nieuwe regel meer inschrijvingen zullen komen, reken ik erop dat Woningnet ook gehoor geeft aan de oproep van de stadsregio om de kosten te verlagen.”