Tweede Kamer steekt stokje voor corporatiefusie

22 april 2015

Tweede Kamer steekt stokje voor corporatiefusie

De Tweede Kamer heeft zich vandaag uitgesproken tegen de fusie van woningcorporaties Woonzorg en Habion. Door die fusie zou een megacorporatie ontstaan, actief in de sector ouderenwoningen en zorginstellingen. SP-raadslid Erik Flentge is hier blij mee: “Niemand zit te wachten op zo’n fusie. Juist nu we al die ellende hebben gezien van de afgelopen jaren met megacorporaties. Woningbouwcorporaties moeten juist kleinschalig zijn zodat de huurder centraal staat en niet het management.”

Een paar weken geleden maakte de directeur van Woonzorg bekend dat de corporatie wilde fuseren met Habion. Beide corporaties zijn actief in Amsterdam. Ze bouwen en verhuren zorginstellingen en ouderenwoningen. Onlangs maakte SP-wethouder Laurens Ivens ook duidelijk dat hij niet staat te juichen over de voorgenomen fusieplannen.

Het voorstel tegen de fusie diende de SP in de Tweede Kamer samen in met de PvdA. Flentge: “Zulk soort fusies zijn echt niet meer van deze tijd. Ik hoop dat de bestuurders bij Habion en Woonzorg tot inkeer komen en zich weer gaan richten op hun taken in plaats van bedrijfstechnische perikelen. De huurder moet centraal staan.”