Geef Couperusbuurt duidelijkheid over toekomst

21 mei 2015

Geef Couperusbuurt duidelijkheid over toekomst

De SP wil dat er duidelijkheid komt over de toekomst van de Louis Couperusbuurt in Nieuw-West. SP-fractievoorzitter in het stadsdeel Andre Meijler: “Nu zeggen dat je in 2020 gaat nadenken over de sloop van de buurt is funest voor een buurt. We moeten onze buurten en hun bewoners niet aan een zijden draadje laten hangen maar duidelijkheid geven over de  toekomst.”

De Louis Couperusbuurt bevindt zich in de hoek tussen de Slotermeerlaan, de burgemeester Roëllstraat en de burgemeester Van Tienhovengracht. In het verleden is al veel gesproken over de toekomst van de buurt. Lang waren er sloopplannen, maar die werden tijdens de crisis op de lange baan geschoven. Met de discussie over de monumentenstatus van enkele stukken van de buurt, werd duidelijk dat Stadgenoot pas in 2020 wil besluiten over sloop in de buurt.

Meijler: “Dat vind ik onacceptabel. Als de huizen bouwkundig prima zijn, moet er gewoon geïnvesteerd blijven worden in de buurt. Als de huizen echt in slechte bouwkundige staat zijn, moet er ook duidelijkheid komen over de toekomst van de buurt. Wellicht zijn er dan ingrijpendere plannen nodig. Maar als de onzekerheid van de sloophamer boven de buurt blijft hangen, gaat dan ten koste van de buurt. Er wordt dan niet meer geïnvesteerd, bewoners haken af. Dat willen we niet. De buurten in ons stadsdeel verdienen een duidelijke, en vooral mooie toekomst.”