Houd Transvaalstraat leefbaar (update)

24 juni 2015

Houd Transvaalstraat leefbaar (update)

(oorspronkelijk artikel 3 juni 2015) De SP wil dat het stadsdeel orde gaat scheppen in de laad- en loschaos in de Transvaalstraat.  SP-fractielid in Oost Karel van der Weide:  “De overlast voor bewoners moet afnemen. Dat kan door elektrisch vervoer of vaste tijdstippen waarbinnen de supermarkt kan worden bevoorraad. Zo houd je de straat leefbaar voor de bewoners.”

Momenteel rijden vrachtwagens voor de Dirk van den Broek in de Pretoriusstraat af en aan en staan lang in de straat te ronken. Voor bewoners levert dit veel overlast op. Grote vrachtwagens parkeren midden op straat. Daarnaast galmt het geluid van rammelende rolcontainers de hele dag door. Het stadsdeel dreigt deze situatie nu te faciliteren met een officiële laad- en losplaats. De bewoners van de Transvaalstraat hebben verklaard naar de rechter te stappen, wanneer het stadsdeel besluit tot de aanleg hiervan in hun straat.

De SP steunt de bewoners die de Transvaalstraat leefbaar willen houden. Van der Weide: “Wat wij minimaal proberen te realiseren, is dat de supermarkt elektrisch wordt bevoorraad. Daarnaast pleiten wij voor venstertijden. Dat zijn tijden waarbinnen de supermarkt bevoorraad wordt, zodat de straat rest van de dag rustig is.  Dat kan ook in het nabijgelegen winkelcentrum Oostpoort. In de weekenden wordt daar vanaf 9:00 bevoorraad. Dat moet ook bij de Dirk van den Broek kunnen.”

Onlangs werd in de gemeenteraad een voorstel van onder andere de SP aangenomen voor een proef met schone en stille bevoorrading rondom de Ferdinand Bolstraat. Van der Weide: “Het zou mooi zijn, wanneer Oost bij deze ambities aanhaakt. De gemeente wil dat distributie van goederen binnen Amsterdam in samenwerking met de sector stiller, schoner en veiliger wordt. Laten we dat dan ook in de Transvaalstraat doen.”

Nagenoeg alle partijen in de Bestuurscommissie van Oost hebben aangegeven dat de Dirk van den Broek een handreiking naar de bewoners moet doen. De SP zal proberen de andere partijen aan deze toezegging te houden.

Update 24 juni 2015

Toch laad- en losplaats in Transvaalstraat

Tot grote teleurstelling van bewoners en SP heeft Stadsdeel Oost besloten om zonder noemenswaardige voorwaarden de Dirk van den Broek in de Pretoriusstraat van een laad- en loshaven te voorzien. Deze komt aan de achterzijde van de supermarkt, in de smalle Transvaalstraat. Om de leefbaarheid nog enigszins te garanderen, deden GroenLinks en SP vergeefse pogingen scherpe venstertijden te bewerkstelligen en elektrisch vervoer in de nabije toekomst te realiseren.

SP bestuurscommissielid Karel van der Weide: "Dit is een enorme achteruitgang voor de buurt. Het zware vrachtverkeer is verkeersonveilig en zorgt voor overlast op het gebied van geluid en milieu. Partijen als PvdA, D66 en VVD, die eerder pleitten tegemoet willen te komen aan de bezwaren van bewoners, gingen eigenlijk zonder slag of stoot akkoord. Dat is teleurstellend.”