Noord kiest voor woningbouw aan Scheepsbouwweg

5 juni 2015

Noord kiest voor woningbouw aan Scheepsbouwweg

Stadsdeel Noord geeft toestemming voor de bouw van 53 kleine, betaalbare, klimaatneutrale woningen aan de Scheepsbouwweg. SP-fractievoorzitter in het stadsdeel Frans Rein Jurrema: “De stad heeft een schreeuwend tekort aan huizen. Met dit project dragen we ons steentje bij aan het bestrijden van de woningnood.”

De plannen zijn aangepast en verbeterd na een inspraakronde met buurtbewoners. De bouwplannen stuitten namelijk op veel verzet van buurtbewoners. Zij vrezen overlast door de bouwwerkzaamheden en vinden het niet goed dat de woningen op een plek komen waar nu een groenstrook is. Jurrema: “Bezwaren van omwonenden moet je altijd serieus nemen. En ik begrijp hun bezwaren. We hebben veel energie gestoken in het overleg met de omwonenden om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan hun wensen. De pijn helemaal wegnemen lukt niet altijd maar de SP is er wel van overtuigd dat de plannen veel beter zijn geworden.”

De SP heeft uiteindelijk ingestemd met de verbeterde plannen. Jurrema: “Wij hebben een moeilijke afweging gemaakt tussen de overlast die we omwonenden aandoen en de nood van een enorm aantal woningzoekenden.” Op één zetel na stemde de hele bestuurscommissie voor de bouwplannen. Het besluit wordt nu voorgelegd aan de centrale stad, waar de definitieve knoop wordt doorgehakt.