Stadsbestuur stelt kwijtschelding lokale lasten voor minima veilig

18 september 2015

Stadsbestuur stelt kwijtschelding lokale lasten voor minima veilig

Amsterdam is de komende jaren verzekerd van een kwijtscheldingsregeling van de lokale lasten voor mensen met een laag inkomen. Het stadsbestuur legt een spaarpot van 1,7 miljoen aan om te garanderen dat er genoeg geld is om kwijtschelding te kunnen verlenen. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: “De kwijtscheldingsregeling is voor veel mensen met een laag inkomen ontzettend belangrijk. Het geeft wat meer ademruimte. Ik ben erg blij dat de regeling veilig gesteld is voor de toekomst en dat het administratief gezien nu beter geregeld is.”

Mensen met een laag inkomen kunnen kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing. Dat er daardoor minder geld binnenkomt, compenseert de gemeente door de zogenoemde solidariteitsheffing: mensen boven de kwijtscheldingsgrens betalen wat extra zodat de mensen met een laag inkomen worden ontzien. Maar zodra er meer mensen met een laag inkomen bijkomen, zoals de afgelopen jaren, ontstaat er toch een tekort. Tot nu toe haalde de gemeente vaak geld uit de pot voor armoedebestrijding om dit verschil goed te maken. Daar komt met de nieuwe spaarreserve een einde aan.

Peters: “Dat is goed nieuws, want zo houden we de pot voor armoedebestrijding op peil. Het klopt eigenlijk niet dat tot op heden tekorten vaak werden goedgemaakt met armoedegeld. Zo betaalden mensen met een laag inkomen indirect alsnog voor de kwijtscheldingsregeling. Daar komt nu gelukkig een einde aan.”