Amsterdam laat jongeren met arbeidsbeperking niet aan de kant staan

19 oktober 2015

Amsterdam laat jongeren met arbeidsbeperking niet aan de kant staan

Amsterdam besteedt extra aandacht aan jongeren met een beperking die klaar zijn met hun opleiding. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: "Veel jongeren met een beperking dreigen aan de kant te blijven staan door het nieuwe Haagse beleid. De sociale werkplaatsen in Nederland trekken terecht aan de bel daarover. Wij zijn in Amsterdam al begonnen met een actief beleid om jongeren met een arbeidsbeperking niet aan hun lot over te laten. Wij gaan op zoek naar die jongeren en bieden ze begeleiding naar passend werk. Op die manier kunnen zij fatsoenlijk meedoen in de samenleving."

Door nieuwe regels uit Den Haag is het aantal uitkeringen voor jonggehandi-capten gedaald van 1500 per maand naar 200. Alleen jongeren die voor meer dan 80% arbeidsongeschikt zijn, kunnen nog een Wajong-uitkering krijgen. Voor de overige jongeren blijkt het in de praktijk heel moeilijk om een passende baan te vinden. Zo komt het vaak voor dat het UWV niet akkoord gaat met een op maat gemaakte baan. Volgens de Haagse regels moeten veel jongeren met een beperking zelfstandig een baan minimumloon kunnen vinden. Vliegenthart: "Dat kan misschien in theorie, maar in de praktijk gaat dat voor deze jongeren echt niet. Vervolgens krijg je dan het probleem dat jongeren die nog bij hun ouders wonen buiten beeld dreigen te raken omdat ze ook geen bijstandsuitkering aanvragen."

De gemeente is sinds begin dit jaar met een offensief begonnen om deze groep jongeren te begeleiden. Vliegenthart: "De regering stelt dat deze jongeren het zelf moeten kunnen redden. Wij zeggen: deze groep jongeren redt het vaak niet op eigen kracht en hebben een steuntje in de rug nodig. Wij laten hen niet aan hun lot over. Want als je na je school meteen jarenlang zonder werk zit, dan is het op latere leeftijd al helemaal moeilijk om nog aan de slag te komen. Daarom gaan we met deze jongeren aan de slag en begeleiden hen naar passend werk, een goede opleiding of een zinvolle dagbesteding."