Toegankelijkheid referendum essentieel voor democratie

30 oktober 2015

Toegankelijkheid referendum essentieel voor democratie

Volgens SP-raadslid Peter Kwint moet Amsterdam er alles aan doen om de toegankelijkheid bij het komende referendum over het associatieverdrag met Oekraïne te garanderen. Eerder vandaag luidde de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) de noodklok over de beschikbare budgetten. Kwint: “Democratie kost geld. Geld dat het rijk beschikbaar zou moeten stellen. Minder stemhokjes – en dus langer reizen en langer wachten – is onacceptabel.”

Volgens de VNG kostten de afgelopen landelijke verkiezingen ruim 40 miljoen euro voor de gemeenten. Maar het ministerie van Binnenlandse Zaken stort voor dit referendum maar de helft van dit bedrag in het Gemeentefonds. De VNG suggereert dat gemeenten kunnen bezuinigen op de uitvoeringskosten door minder stembureaus te openen.

Kwint: “Iedereen krijgt de komende maanden genoeg kansen om te bepalen wat hij of zij wil gaan stemmen in april. En zo hoort dat. Maar dan moet de overheid ook de omstandigheden zo maken dat iedereen zo zonder hoge drempel zijn stem kan uitbrengen. Zeker bij een referendum waarvan de geldigheid van de opkomst afhankelijk is.”

De SP wil dat Amsterdam samen met de VNG het kabinet op andere gedachten gaat brengen. Ook wil de partij van het stadsbestuur weten wat de gevolgen van dit nieuws zijn voor de mogelijkheden voor Amsterdammers om hun stem uit te brengen.