Vliegenthart komt met plannen voor activistisch armoedebeleid

15 oktober 2015

Vliegenthart komt met plannen voor activistisch armoedebeleid

SP-wethouder Arjan Vliegenthart heeft vandaag plannen gepresenteerd om ervoor te zorgen dat meer armoede in de stad wordt bestreden. Vliegenthart: “Armoede bestrijden is één van de hoofddoelen van dit stadsbestuur, daar trekken we jaarlijks ruim 90 miljoen voor uit. We gaan in de aanval om ervoor te zorgen dat dat geld bij de juiste mensen terecht komt. Mensen met een laag inkomen moeten het niet onnodig zwaar hebben.”

Uit onderzoek dat de gemeente heeft laten doen, blijkt dat veel mensen met een laag inkomen niet weten dat ze recht hebben op een steuntje in de rug. Tegelijkertijd weet de gemeente vaak niet de mensen te vinden voor wie de voorzieningen bedoeld zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om een extra toeslag voor arme gezinnen met schoolgaande kinderen of gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen.

Vliegenthart komt daarom met een offensief om het bereik van de armoedevoorzieningen te verbeteren. De gemeente gaat actief op zoek naar mensen die recht hebben op een regeling, maar dat nu nog niet weten. De bestaande regelingen worden samengevoegd en versimpeld. Medewerkers van de gemeente en sociale hulpverleners worden extra geschoold over de voorzieningen. Vliegenthart: “Met deze en andere plannen willen we het bereik van de armoederegelingen verbeteren. We gaan er een tandje bij doen in de bestrijding van de armoede in de stad.”

Vorige week diende de SP-fractie samen met de PvdA en GroenLinks een voorstel in over dit onderwerp.