Amsterdam van start met perspectiefbanen

5 november 2015

Amsterdam van start met perspectiefbanen

Sinds oktober is de gemeente Amsterdam van start gegaan met zogenaamde perspectiefbanen. Om mensen uit de werkloosheid te helpen, wordt ze een gesubsidieerde baan aangeboden – met volwaardig loon – bij een werkgever. Bijvoorbeeld in de horeca of in de metaaltechniek. Na een bepaalde periode wordt de gesubsidieerde baan omgezet in een normaal arbeidscontract. SP-raadslid Peter Kwint: “Dit is een gigantische breuk met het verleden. Geen dwangtrajecten, niet aan het werk onder het minimumloon, maar toegroeien naar een vaste baan, met volwaardig loon.”

Al jaren strijdt de SP voor het op een fatsoenlijke manier aan het werk helpen van Amsterdammers die langs de kant staan. De perspectiefbaan is een belangrijk – zij het in omvang nu nog relatief beperkt – middel daartoe. Tijdens de bespreking in de gemeenteraad benadrukte SP-raadslid Kwint dan ook dat wanneer dit middel een succes blijft, de perspectiefbaan moet worden uitgebreid. “Het bestrijden van werkloosheid houdt niet op als je een succesvolle proef hebt gedraaid. Als dit middel werkt wil ik dat zoveel mogelijk Amsterdammers hierdoor aan het werk worden geholpen.”