Gratis dierenarts voor minima (update)

2 september 2016

Gratis dierenarts voor minima (update)

(oorspronkgelijk bericht 24/11/2015) Amsterdam gaat een proef beginnen met gratis hulp aan dieren van wie het baasje een laag inkomen heeft. SP-wethouder Laurens Ivens, verantwoordelijk voor dierenwelzijn: “Ik vind het belangrijk dat dieren het in Amsterdam goed hebben. Dieren moeten niet onnodig lijden omdat hun baasje bijvoorbeeld zonder baan is komen te zitten en een consult bij de dierenarts niet kan betalen.”

Het project met hulp aan minima met huisdieren heet ADAM: de Amsterdamse Dierenhulp aan Minima. Mensen die vanwege hun inkomen een stadspas hebben kunnen vanaf januari een consult bij de dierenarts betalen met een stadspasbon. Als de vervolgbehandeling boven de honderd euro uitkomt, neemt de gemeente een deel van de kosten voor haar rekening. De proef loopt tot september.

Met de aanpak hoopt de gemeente dat minder dieren worden gedumpt of achtergelaten bij een asiel, vanwege te hoge dierenartskosten. Ivens: “We willen de drempel voor hulp aan dieren verlagen. Dat is ook voor de eigenaren van huisdieren belangrijk. Je gunt het niemand om vanwege geldgebrek je huisdier niet te kunnen helpen. Ik hoop dat de proef een succes wordt en dat we dit voort kunnen zetten.” De gemeenteraad beslist op 15/16 december over deze regeling.

Update 2/9/2016: proef wordt definitief

De proef met gratis dierenhulp voor mensen met een laag inkomen wordt vanaf deze maand een vaste regeling. Dat heeft het stadsbestuur besloten nadat uit de proef bleek dat regeling een succes is. Ivens: “Ik ben blij dat we dierenbaasjes met een laag inkomen op deze manier kunnen helpen. Het is voor hen een geruststelling dat ze ondanks een laag inkomen, toch goed kunnen zorgen voor hun huisdier. Voor de dieren zelf is het heel belangrijk dat ze het in onze stad goed en gezond kunnen leven, los van het inkomen van hun baasjes.”

Wilt u weten wat de regeling precies inhoudt en of u er recht op heeft? Kijk op de website van de gemeente. Onze hulpdienst helpt u graag met het aanvragen van de regeling.