Maak dierenartsen bondgenoot in strijd tegen dierenmishandeling

30 november 2015

Maak dierenartsen bondgenoot in strijd tegen dierenmishandeling

SP-raadslid Erik Flentge wil dat dierenartsen meer een bondgenoot worden in de strijd tegen dierenmishandeling. Flentge: “Dierenartsen weten goed welke verwondingen gevolg kunnen zijn van mishandeling. Bij mensen is het normaal dat de arts er bij zulke vermoedens dieper induikt, ik wil dat dat bij dieren ook de norm wordt.”

Uit onderzoek blijkt dat dierenartsen lang niet alle gevallen van dierenmishandeling doorgeven. De Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) heeft een meldcode gemaakt voor dierenartsen met informatie over wat te doen bij vermoedens van dierenmishandeling. Maar slechts de helft van de dierenartsen die wel eens met dierenmishandeling te maken heeft, doet daar vervolgens iets mee.

Flentge: “Het lijkt mij goed als het stadsbestuur om de tafel gaat met de Amsterdamse dierenartsen. Misschien lopen de dierenartsen tegen muren op, of weten ze toch nog niet goed waar ze met signalen terecht kunnen. Het is belangrijk daar wat aan te doen, zodat we dierenmishandeling in onze stad beter kunnen opsporen en tegengaan.”