Aankondiging verlaging kosten Woningnet

17 december 2015

Aankondiging verlaging kosten Woningnet

De corporaties hebben aangekondigd dat geld dat overblijft bij Woningnet wordt teruggegeven aan de huurders. De stadsregio, de samenwerkende gemeentes waar Woningnet actief is, wil dat de jaarlijkse verleningskosten van tien euro verlaagd worden. SP-raadslid Erik Flentge: ‘De inschrijfkosten van Woningnet zijn veel te hoog. Dus dit is een mooie eerste stap. Maar we zijn er nog niet. Wij willen op zijn minst een halvering van de verlengingskosten. Het éénmalige inschrijfgeld van Woningnet kan stapsgewijs omlaag. Dat is belangrijk omdat het gaat om mensen met een laag inkomen.”

Foto: SP
De SP voert momenteel actie tegen de hoge kosten van Woningnet. Op Woningnet zien woningzoekenden welke sociale huurwoningen vrij zijn. Huurders moeten zich nu inschrijven voor Woningnet, omdat de woonduur niet meer meetelt. Er geldt alleen nog maar de inschrijfduur. Hoe langer de inschrijfduur, hoe sneller je een woning kunt krijgen. Dat inschrijven kost 50 euro, per jaar zijn de verlengingskosten 10 euro. Dit jaar zijn er ruim 100.000 extra inschrijvers door de nieuwe regels.

Flentge: “Al die nieuwe inschrijvers leveren Woningnet miljoenen euro’s op. Woningnet in onze regio is duur. In Utrecht bijvoorbeeld is het een kwart goedkoper. Woningnet in Amsterdam moet en kan goedkoper. Daarom is de SP een campagne gestart om deze oproep kracht bij te zetten. We hebben nog een maand te gaan. De toezeggingen die tot nu toe zijn gedaan zijn nog onvoldoende.”

Vindt u ook dat Woningnet goedkoper moet? Steun de petitie op amsterdam.sp.nl/woningnet.