Maak reclame voor regelingen voor mantelzorgondersteuning

16 december 2015

Maak reclame voor regelingen voor mantelzorgondersteuning

De voltallige gemeenteraad steunde de oproep van de SP om via lokale media meer bekendheid te geven aan ondersteuningsactiviteiten voor mantelzorgers, zoals een Alzheimercafé. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Er zijn verscheidene activiteiten in de buurt om mantelzorgers te ondersteunen, maar lang niet iedereen is daarvan op de hoogte. Ik hoop dat beter gebruik van het aanbod in de buurten een verlichting is voor mantelzorgers, want veel mantelzorgers hebben het erg zwaar.”

Woensdag debatteerde de gemeenteraad over het gemeentelijke beleid voor het ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers. Mantelzorgers zijn mensen die voor een hulpbehoevend familielid of kennis zorgen. De gemeente trekt zo’n 2,5 miljoen uit voor die ondersteuning in de stadsdelen. Duijndam: “Dat is goed, ook al is de aanleiding niet zo fraai. Want door de landelijke zorgbezuinigingen komt er vaak een enorme last op de schouders van mantzelzorgers. Die mantelzorgers moeten ondersteund worden.”

Dit geld wordt via de stadsdelen uitgegeven. Duijndam: “Dat is prima, want mantelzorgers hebben baat bij ondersteuning in de buurt. Het lijkt me dan ook goed dat de stadsdelen er voor zorgen dat ondersteunende activiteiten in de buurtkranten aangekondigd kunnen worden.”