Schaf bewonersboete Leidsepleinbuurt af

24 december 2015

Schaf bewonersboete Leidsepleinbuurt af

De SP vindt het van de gekke dat bewoners van de Leidsepleinbuurt 110 euro moeten betalen om straks nog met de auto bij hun huis te kunnen komen. Voor 110 euro krijgen bewoners een pasje om een uitschuifpaaltje op de Zieseniskade omlaag te schuiven. SP-raadslid Remine Alberts: “Het paaltje is bedoeld om de kade leefbaar te houden voor bewoners. Maar met zo’n bedrag lijkt het er eerder op dat de bewoners gepest worden.”

De komende tijd gaat er veel veranderen rondom het Leidseplein. De verkeerssituatie zal anders worden, de taxistandplaats wordt verplaatst. Om te voorkomen dat veel taxi’s, toeristen en zoekverkeer door de buurt gaan rijden, wordt de Zieseniskade afgesloten met een uitschuifbaar paaltje. Twaalf uur per dag (van 19:00 tot 7:00) schuift het paaltje omhoog. Alleen bewoners met een pasje kunnen wel de kade op rijden. Op de gemeentelijke website wordt uitgelegd hoe dit werkt.

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld over deze kwestie. Alberts: “Ik wil van het stadsbestuur weten of ze hier zo snel mogelijk mee gaan stoppen. Ik roep het stadsbestuur op gewoon gratis een bewonerspas te verstrekken. Bewoners betalen al voor de parkeervergunning en de wegenbelasting, dat lijkt me ruim voldoende.”