Hardere sancties tegen leegstand nodig

12 januari 2016

Hardere sancties tegen leegstand nodig

SP-raadslid Erik Flentge vindt dat de sancties tegen leegstaande panden moeten worden uitgebreid. Flentge: “Het is idioot dat er sprake is van leegstand in een stad waar de woningnood ontzettend hoog is. Politiek Den Haag heeft heel stoer kraken verboden, maar daarvoor in de plaats zijn er nauwelijks sancties om leegstand aan te pakken. Vastgoedbaronnen vullen lachend hun zakken terwijl Amsterdammers jaren op een woning moeten wachten.”

Afgelopen weekend werd een pand in de Wijde Heisteeg, één van de negen straatjes, gekraakt. Het pand is vroeger ook al eens gekraakt, maar werd in 2011 ontruimd. Flentge: “Ik wil weten hoe dat zit en of dit pand na de ontruiming vijf jaar leeg heeft gestaan. Het lijkt erop dat er ergens in de kraak- en leegstandsregels iets niet deugt. Speculatie ten koste van de Amsterdammer moet beboet worden.” De SP heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.

Wat de SP betreft wordt een pand alleen ontruimd als het absoluut zeker is dat een pand snel in gebruik wordt genomen. Leegstand moet stevig aangepakt worden met maatregelen die eigenaren in hun portemonnee raken. Flentge: “Ontruimen voor leegstand is slecht voor de buurt en helpt niet bij het oplossen van de woningnood. Leegstand is het echte probleem. Den Haag moet eindelijk de kraak- en leegstandswet verbeteren en sancties tegen leegstand uitbreiden.”