Nieuw-West gaat maatschappelijk verantwoord inkopen

28 januari 2016

Nieuw-West gaat maatschappelijk verantwoord inkopen

Op voorstel van SP en GroenLinks gaat stadsdeel Nieuw-West meer aandacht besteden aan maatschappelijk verantwoord inkopen. Niet alleen de prijs moet doorslaggevend zijn, maar ook hoe verantwoord het product of dienst is en hoe het bedrijf omgaat met het personeel en bewoners. SP-fractielid in Nieuw-West Mahir Alkaya: “Het stadsdeel geeft elk jaar veel geld uit aan allerlei dingen, zoals straatmeubilair of kantoorapparatuur. Laten we dat zo uitgeven dat de maatschappij er maximaal baat bij heeft.”

Gemeentelijke regels maken het mogelijk rekening te houden met duurzaamheid en 'social return'. Social return houdt in dat bedrijven die werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt helpen bij het vinden van een vaste baan, meer kans maken om de gemeente als klant te winnen. Het stadsdeelbestuur gaat naar aanleiding van het voorstel deze richtlijnen verder aanvullen. Dat gaat bijvoorbeeld over de inkoop van catering, (kantoor)apparatuur en straatmeubilair in het stadsdeel.

Alkaya: "Natuurlijk zijn wij erg blij met de mogelijkheden die al bestaan en deze moeten volop worden benut. Maar belangrijke punten die ook meegewogen zouden moeten worden, zoals buurtbetrokkenheid of verantwoord werkgeverschap, staan nog niet in de stedelijke kaders. Dat is zonde. Met ons voorstel leggen wij de lat nog een stukje hoger voor onszelf."