SP overhandigt handtekeningen Maak Woningnet betaalbaar

15 januari 2016

SP overhandigt handtekeningen Maak Woningnet betaalbaar

Vandaag overhandigde SP-raadslid Erik Flentge ruim 1750 handtekeningen aan de directie van corporatiekoepel AFWC met de oproep om Woningnet betaalbaar te maken. Woningnet is in handen van de corporaties. De woordvoerder  van de corporatie zegde toe dat in april bekend wordt gemaakt hoeveel geld teruggaat naar de mensen die bij Woningnet staan ingeschreven. Woningnet zal zelf geen winst overhouden. Flentge: “Goed nieuws dat er geld teruggaat. Dat is een mooi resultaat. Het is wel afwachten hoeveel dat dan gaat worden. Onze handtekeningen maken duidelijk dat veel mensen vinden Woningnet een stuk goedkoper moet.”

Flentge (rechts) overhandigt de rode hark

Wie een sociale huurwoning wil, regelt dat via Woningnet. Als gevolg van een nieuwe wet telt vanaf 1 januari 2016 voor Woningnet alleen nog de inschrijfduur. De opgebouwde woonduur telt niet meer. Dat kan worden omgezet door inschrijving. Afgelopen jaar hebben 90.000 mensen zich extra ingeschreven vanwege de nieuwe regels. Flentge overhandigde naast de handtekeningen een rode hark zodat Woningnet de vele miljoenen die door de inschrijvingen zijn binnengekomen bij elkaar kan harken en het geld terug kan naar de woningzoekenden

De afgelopen weken heeft de SP campagne gevoerd om woningnet betaalbaar te maken. De actie keert zich tegen de torenhoge inschrijfkosten van 50 euro en de jaarlijkse verlengingskosten van 10 euro. SP-raadslid Erik Flentge: “Dat inschrijfgeld is veel te hoog, al helemaal voor mensen met een kleine beurs. En veel keuze heb je niet als je ooit in je leven nog kans wil maken op een andere woning. We zagen dan ook dat mensen op straat vol enthousiasme reageerden op onze actie. Iedereen die bekend is met Woningnet heeft wel een mening over de hoge inschrijfkosten. Het is nu aan de corporaties om gehoor te geven aan de oproep van de inschrijvers.”