Maak meldplicht vakantieverhuur mogelijk (opinie)

10 februari 2016

Maak meldplicht vakantieverhuur mogelijk (opinie)

Woningen zijn om in te wonen. Klinkt logisch, maar vooral in een stad als Amsterdam waar de vraag naar woningen altijd groter is dan het aanbod, is dit geen vanzelfsprekendheid. Eén van de factoren waar wereldwijd grotere steden mee te maken krijgen, is de opkomst van de verhuur van woningen aan toeristen. Via websites als Airbnb of Wimdu krijgen mensen de kans om de woning waar ze in wonen te verhuren.

Dit opinieartikel verscheen vandaag bij de Volkskrant.

In Amsterdam gebruiken we de schaarse ruimte graag goed en staan we dit als gastvrije stad toe. Maar we stellen wel bepaalde regels om overlast, misbruik of brandgevaar te voorkomen. Zo moet je toestemming hebben van de eigenaar van de woning (een sociale huurwoning mag je niet verhuren), mag je maximaal 60 dagen per jaar verhuren aan maximaal 4 personen en moet je belasting betalen.

In de praktijk blijkt dat teveel mensen zich niet aan deze regels houden.Daarom is Amsterdam de strijd aangegaan met verhuurders die zich niet aan de gemeentelijke regels houden en daarmee in feite een illegaal hotel runnen. Met betere communicatie van de regels, meer handhaving en digitale recherchering krijgt Amsterdam steeds meer grip op illegale hotels. Zo sloten we in 2015 om de dag een illegaal hotel.

Toch blijkt in de praktijk de handhaving niet altijd eenvoudig vooral omdat gemeentes een belangrijk instrument missen. Een meldpunt voor vakantieverhuur zou voor Amsterdam een krachtig wapen betekenen.

Het systeem van een meldpunt werkt simpel en kan er bijvoorbeeld zo uitzien: als je je huis verhuurt ga je naar de website van de gemeente Amsterdam. Daar meld je vanaf wanneer je hoeveel mensen verwacht en voor hoeveel dagen. De website registreert dat, geeft je nog duidelijkheid over de regels en laat via een handige teller zien hoeveel dagen je nog kan verhuren zonder de regels te overtreden.

Verhuurders en gemeente weten waar ze aan toe zijn. En belangrijker: als er vervolgens toch een melding komt over overlast, dan kan degene die langskomt meteen zien of alles klopt.

De voltallige Amsterdamse gemeenteraad heeft zich dan ook geschaard achter een voorstel voor zo'n meldpunt van D66 en de PvdA. Eén probleem: het is volgens de huidige wet nog niet verplichtend en dus ook niet handhaafbaar. Ondanks herhaaldelijk aandringen bij het kabinet, blijft er tot nu toe een 'njet' klinken.

Vandaar deze oproep, deze keer niet alleen aan het kabinet maar ook aan de Tweede Kamer: help ons aan een krachtig wapen tegen illegale hotels en maak een afdwingbaar gemeentelijk meldpunt voor vakantieverhuur mogelijk. Daarmee zorgen we dat we een gastvrije stad blijven waar woningen vooral gebruikt worden om in te wonen!

Laurens Ivens, SP-wethouder Bouwen en Wonen