Steeds minder woningontruimingen

24 februari 2016

Steeds minder woningontruimingen

Er zijn steeds minder woningontruimingen in Amsterdam. Het afgelopen jaar daalde het aantal van 749 naar 595. In 2005 waren er nog 1401 woningontruimingen. SP-wethouders Laurens Ivens: “Elke woningontruiming die we kunnen voorkomen is een drama minder voor de bewoners. Bovendien kost een ontruiming veel geld. Het is daarom goed nieuws dat het aantal opnieuw gedaald is.”

Een verhuurder kan een woning laten ontruimen als een huurder al langere tijd geen huur meer betaald heeft. Verschillende instanties zoals de gemeente en woningcorporaties werken daarom samen als er signalen zijn van huurachterstand. Samen proberen zij zo veel mogelijk te voorkomen dat de schulden oplopen en een huis ook daadwerkelijk ontruimd wordt.

In de strijd tegen huisuitzettingen werkt Ivens samen met SP-wethouder Arjan Vliegenthart (armoedebestrijding). Vliegenthart: “Bij een woningontruiming ontstaat er een acuut woonprobleem. Maar ook de schuldproblemen los je niet op met een ontruiming. Als de alarmbellen afgaan komen we daarom zo snel mogelijk in actie. Door de problemen snel en bij de wortel aan te pakken voorkom je een hoop ellende op latere momenten.”