Raad steunt SP voor betere vervangende thuiszorg

30 maart 2016

Raad steunt SP voor betere vervangende thuiszorg

Op verzoek van SP en Partij van de Ouderen gaat Amsterdam aandringen op betere vervangende thuiszorg. Als een thuishulp ziek is of met vakantie is, is deze vervanging vaak onvoldoende geregeld door de thuiszorgaanbieder. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Cliënten mogen niet in een vies huis komen te zitten omdat hun vaste hulp er niet kan zijn. Amsterdammers die recht hebben op zorg moeten dat ook krijgen, of hun vaste hulp ziek is of niet.”

Bij veel instellingen krijgen cliënten geen vervanging als hun vaste hulp bij het huishouden een week ziek is. Pas vanaf de tweede week regelen zorgaanbieders een vervangende hulp. Hetzelfde geldt als een thuishulp met vakantie is. Pas vanaf de tweede week regelen veel zorgaanbieders een vervanging, en soms duurt het zelf nog langer voor er vervanging wordt geregeld.

Duijndam: “Het is goed dat de wethouder hierover met de zorginstellingen in gesprek gaat. Want het huidige systeem leidt tot ongewenste situaties. Ofwel de hulp komt niet opdagen en de cliënt is de dupe. Of de hulp gaat ondanks dat hij of zij ziek is, toch aan het werk. Dat moet je ook niet hebben, want je hebt kans dat de kwetsbare cliënt ook ziek wordt, of dat een hulp zichzelf overbelast.”