Eerste stap in verlaging kosten woningnet

12 april 2016

Eerste stap in verlaging kosten woningnet

De Amsterdamse corporaties hebben een eerste stap gezet in de verlaging van de kosten van Woningnet. De SP heeft hier het afgelopen jaar actie voor gevoerd en een petitie overhandigd. SP-raadslid Erik Flentge: “Het is goed nieuws dat de kosten omlaag gaan. Woningnet verdiende meer geld dan dat ze uitgaven, dat geld moet terug naar de huurders en woningzoekenden.”

Foto: SP
Mensen die vanaf 1 januari een nieuw huis accepteren, blijven ook na de verhuizing gewoon ingeschreven staan bij Woningnet. Dat scheelt verhuizers 50 euro aan inschrijfkosten. De jaarlijkse verlengingskosten gaan in ieder geval tot 2020 omlaag van tien naar acht euro.

Woningnet heeft veel extra inkomsten omdat sinds 1 januari van dit jaar de regels zijn veranderd voor woningzoekenden. Het begrip woonduur is afgeschaft en vervangen door inschrijfduur, waardoor zo’n 90.000 mensen zich extra hebben aangemeld voor Woningnet.

Flentge: “Ik ben heel benieuwd naar het precieze cijferoverzicht, want er komt echt fors meer geld binnen bij Woningnet. Al die 90.000 nieuwe inschrijvers gaan immers ook nu de jaarlijkse verlengingskosten betalen. Wij zullen de bestuurders van de stadsregio, die hierover spreken met de corporaties, om opheldering vragen zodat we kunnen beoordelen of verdere verlaging van de kosten mogelijk is. Uiteindelijk moet Woningnet zo goedkoop mogelijk zijn, omdat juist mensen met een laag inkomen ervan afhankelijk zijn voor het vinden van een huis.”