Ledenavond Centrum: Veel nieuwe gezichten

17 april 2016

Ledenavond Centrum: Veel nieuwe gezichten

Foto: Michiel Wetzer

Zo'n 40 leden kwamen vorige week naar de ledenavond van de SP Centrum in de Laurierstraat. Onder het genot van een hapje en drankje maakten de nieuwe leden kennis met de Actieve ledengroep en elkaar, en werd er veel informatie uit gewisseld. Contactpersoon Silvia Terribili heette iedereen welkom en opende de avond.

SP gemeenteraadslid Nelly Duijndam sprak over de hulpdienstacties om Amsterdammers te wijzen op de verruimde armoederegelingen en de onlangs gehouden enquête over de keukentafelgesprekken en de hulp in de huishouding.
Ook werden er vragen beantwoord en onduidelijkheden opgehelderd. Men was verheugd te horen dat de gemeente geen nieuwe vergunningen voor ‘Shortstory’ uitgeeft. Men wilde uitleg over de het grote aantal toeristen in de stad en hoe consequent de partijen hierin met hun standpunten zijn. Het was de leden namelijk opgevallen dat de voorstellen van de SP gekaapt werden door partijen die voorheen juist de plannen hadden gemaakt om de toestroom van toeristen te bevorderen.

SP fractievoorzitter in Centrum Michiel Wetzer vertelde over werkzaamheden in de bestuurscommissie het afgelopen jaar en blikte vooruit: "Politiek speelt er veel in het centrum waar acties op kunnen komen: drukte en toerisme lopen uit de hand, stoepen en straten zijn slecht toegankelijk en er is te weinig handhaving. De mening van bewoners en ondernemers wordt nog stééds niet altijd goed gehoord." Wetzer had nog een primeur voor de aanwezige leden: “Het bestuur van stadsdeel Centrum erkent nu eindelijk wat wij al jaren roepen: het huidige hotelbeleid is zacht als boter en biedt veel te veel ruimte voor nieuwe hotels. Nu dit openlijk wordt erkend, gaan we meteen voorstellen om per direct geen enkel hotelinitiatief meer te behandelen, totdat een nieuw beleid van kracht is.”

Er was veel interesse in het Nationale Zorgfonds en een eigen (gemeentelijk) thuiszorgbedrijf. Hier gaat de SP Centrum het komende jaar onder andere mee aan de slag. Nelly Duindam: "Het was een zeer geslaagde avond met veel nieuwe gezichten en ik bespeurde grote actie bereidheid."