Opvang dakloze gezinnen moet beter

11 april 2016

Opvang dakloze gezinnen moet beter

De opvang van dakloze gezinnen in de stad moet kind- en gezinsvriendelijker. De SP vraagt samen met D66, PvdA, VVD, GroenLinks en de PvdD het stadsbestuur om met een actieplan voor Amsterdamse dakloze gezinnen te komen, waarbij stabiliteit voor de kinderen voorop staat: rust, regelmaat, een plek om kunnen te spelen en voor ouders een plek om te koken.

Kinderen van gezinnen die in de opvang terecht komen, worden vaak van de ene opvangplek naar de andere verplaatst. Hierdoor moeten kinderen vaak ook meerdere keren van school wisselen. De partijen willen dit voortaan voorkomen en ervoor zorgen dat kinderen naar hun vertrouwde school kunnen blijven gaan.

SP-raadslid Nelly Duijndam: “Door de crisis zijn meer gezinnen op straat komen te staan. Ouders raakten werkloos raken en kunnen op een gegeven moment de vaste lasten niet meer betalen. Kinderen mogen hier niet de dupe van worden. In deze roerige tijden is juist de school van kinderen een vertrouwde plek, met bekende juffen en meesters en vriendjes en vriendinnetjes.”