Amsterdam bouwt extra bij voor vluchtelingen

11 mei 2016

Amsterdam bouwt extra bij voor vluchtelingen

Het stadsbestuur gaat het komende jaar 1000 tijdelijke woningen bijbouwen die voor de helft beschikbaar komen voor vluchtelingen. De andere helft is bestemd voor jongeren. SP-wethouder Laurens Ivens: “Door deze woningen bij te bouwen geven we vluchtelingen een plek om een bestaan op te bouwen. Tegelijkertijd voorkomen we dat de druk op bestaande woningvoorraad verder toeneemt.”

Vluchtelingen die een verblijfsvergunning krijgen, worden verdeeld over heel Nederland. Gemeentes moeten dan voor een huis zorgen. Dit jaar moet Amsterdam zo’n 2000 vluchtelingen een plek geven. Er is al jarenlang een grens dat maximaal 30% van de sociale huurwoningen gaan naar mensen met voorrang, bijvoorbeeld vluchtelingen of mensen die hun huis uit moeten vanwege sloopplannen. Ivens: “Wij willen die grens van 30% niet verhogen. Mensen zonder huis moeten niet hoeven concurreren met mensen zonder thuis. We gaan daarom volop bijbouwen.”

Het stadsbestuur wil dat de vluchtelingen die in Amsterdam komen wonen zo goed mogelijk integreren in de samenleving. Ivens: “We houden daarmee rekening bij het uitkiezen van de bouwlocaties. Daarnaast streven we ernaar om in de nieuwe wooncomplexen de vluchtelingen zoveel mogelijk te mengen met andere bewoners zoals studenten of jongeren, met een verhouding van 50/50. Vluchtelingen moeten een goede start kunnen maken in Amsterdam. Daar hoort bij dat je deel uitmaakt van de samenleving en je tussen andere Amsterdammers komt te wonen.”