Opnieuw waanzinnige directiesalarissen bij Ymere

6 mei 2016

Opnieuw waanzinnige directiesalarissen bij Ymere

De SP is opnieuw verbaasd over de waanzinnig hoge salarissen voor de directie van woningcorporatie Ymere. Cijfers hierover heeft Ymere gepresenteerd in het jaarverslag van 2015. SP-raadslid Erik Flentge: “Ik word hier echt moedeloos van. Het wordt tijd dat corporatiedirecteuren eens doorkrijgen dat ze in dienst staan van de huurders en de samenleving, in plaats van dat ze zulke idioot hoge salarissen en vertrekpremies blijven opstrijken.”

De vorige directeur die eind 2014 afscheid nam, kreeg voor heel 2015 nog een salaris van 228.000 euro uitgekeerd omdat hij was benoemd voor de functie ‘directeur maatschappelijke projecten’. Een vertrekkende directeur projectontwikkelingen kreeg zelfs een ontslagpremie mee van 494.000 euro. Ook directeuren die nog steeds bij Ymere werken verdienen hoge salarissen. Één directeur verdiende 288.000 euro, een ander 230.000 euro.

Flentge: “Je moet maar durven zulke salarissen op te strijken, terwijl de sociale woningvoorraad in Amsterdam onder druk staat. Terwijl er veel huurders zijn die met moeite de hoge huren kunnen betalen. Terwijl er nog steeds veel huurders zijn die wonen in een huis waar sprake is van achterstallig onderhoud. Veel mag kennelijk van de wet, maar ik blijf me er tegen verzetten.”

De SP heeft schriftelijke vragen ingediend en heeft het stadsbestuur opnieuw verzocht met Ymere in gesprek te gaan over de hoge salarissen en ontslagpremies.