Veranderingen in de thuiszorg – vijf vragen aan Nelly Duijndam

4 mei 2016

Veranderingen in de thuiszorg – vijf vragen aan Nelly Duijndam

De afgelopen jaren verandert er van alles in de thuiszorg. Ook in Amsterdam merken mensen dat er dingen veranderen. Vijf vragen aan SP-raadslid Nelly Duijndam.

Waarom is er zoveel gedoe in de thuiszorg?
De regering heeft ervoor gekozen mensen langer thuis te laten wonen, maar tegelijkertijd wel te bezuinigen op de thuiszorg. De gemeentes mochten dat vervolgens gaan regelen. De SP heeft van tevoren gewaarschuwd dat dit tot problemen kan gaan leiden. En dat gebeurt nu ook. Dat is schrijnend wat het gaat vaak wel om kwetsbare mensen die oud en/of ziek zijn en die zorg nodig hebben.

Hoe gaat Amsterdam met die bezuinigingen om?
Ondanks de bezuinigingen uit Den Haag hielden de mensen in 2015 hier in Amsterdam de hulp die ze in 2014 ook hadden. Dat hebben we bij de collegeonderhandelingen bedongen en de gemeente legde vijf miljoen bij om dat te kunnen regelen. Maar je kunt lokaal niet alles recht breien wat het kabinet Rutte/Asscher aan ongein over je uitstort. Dat geld is er gewoon niet. Daarom merken mensen dit jaar dat er ook in Amsterdam minder geld voor zorg is. De bedoeling was dat via maatwerk de zorg verdeeld zou worden. In zogenoemde keukentafelgesprekken zou steeds goed gekeken worden naar de situatie van de cliënt en of de omgeving eventueel iets kon doen. Maar dat is dus niet goed gegaan. We hebben dit de afgelopen maanden onderzocht en er een rapport overgeschreven. Ook de FNV heeft dit aan de orde gesteld.

Wat gaat er mis in Amsterdam?
Het blijkt dat een keukentafelgesprek vaak geen maatwerk is, maar een mededeling dat er minder thuiszorg komt. En als er wel naar de persoonlijke situatie gekeken werd, draaide dat toch ook altijd nog uit op een korting in het aantal thuiszorguren, ook al was duidelijk dat de cliënt dat aantal uur professionele hulp nodig had. We hebben de wethouder hierop aangesproken en die heeft onderzoek beloofd. De gemeenteraad gaat daar dus verder over in gesprek. Dat proces kost tijd maar beter zal het wel moeten want inmiddels heeft ook de rechter in een mede door de FNV aangespannen rechtzaak gezegd dat het Amsterdamse criterium dat een huis schoon en leefbaar moet zijn, niet te toetsen is door cliënten en dus verkeerd is.

Hoe moet het volgens de SP dan wel?
We hebben de afgelopen maanden voorstellen gedaan in de raad om de hulp bij huishouden beter te organiseren, om maatwerk toe te passen en om beter te definiëren waar mensen recht op hebben. Die voorstellen worden door de gemeente nog uitgewerkt. Dat heeft tijd nodig maar het is wel belangrijk dat er tempo achter zit. Elke dag dat cliënten met te weinig zorg zitten is er één te veel. Als het beleid is verbeterd, en er heldere richtlijnen zijn voor hoeveel zorg iemand kan krijgen, zullen wij ervoor pleiten om alle keukentafelgesprekken opnieuw te doen. En dan dit keer met maatwerk en heldere uitgangspunten.

Wat gaat er in toekomst verder nog veranderen?
Omdat we minder geld krijgen vanuit Den Haag voor zorg, staan er ook voor het komende jaar bezuinigingen in de zorg gepland. Maar wij gaan er vol tegenaan om daar wat tegen te doen. Zo heeft onze coalitie onlangs afgesproken dat een nog goedgevulde spaarpot gebruiken om de thuiszorg te verbeteren. Verder blijven we de ontwikkelingen natuurlijk op de voet volgen. Als we merken dat er dingen niet goed gaan, dan gaan we de barricades op. We zijn en blijven een actiepartij, ook als we in het college zitten.