Verlaag eigen bijdrages in de zorg

4 mei 2016

Verlaag eigen bijdrages in de zorg

De SP dient samen met GroenLinks, PvdA en CDA een voorstel in om de eigen bijdrages in de zorg te verlagen. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Wij vinden het belangrijk om de verschillen tussen zieke en gezonde mensen te verkleinen. Door de eigen bijdrage te verlagen voor de lagere middeninkomens ontzien we de portemonnee van mensen die zorg nodig hebben.”

Mensen met een chronische ziekte of handicap kunnen via de gemeente zorg en ondersteuning krijgen via de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Daaronder vallen bijvoorbeeld dagbesteding, begeleiding, huishoudelijke zorg, aangepast vervoer en hulpmiddelen. Amsterdam vraagt hiervoor een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Op dit moment betalen mensen met een inkomen tot 22.000 euro een maximale bijdrage van 13 euro per vier weken. Mensen die meer verdienen, betalen al snel tientallen tot honderden euro’s meer.

GroenLinks, SP, PvdA en CDA stellen nu voor om het startpunt voor de inkomensafhankelijke bijdrage te verhogen naar een inkomen 25.000 euro. Duijndam: “Het lijkt me heel goed als we dit op gemeentelijk niveau kunnen regelen. Helemaal afschaffen van de eigen bijdrage kan de gemeente helaas niet. Maar met deze stap zetten we ons wel af tegen de regering in Den Haag die het eigen risico in de zorg juist alleen maar toe wil laten nemen.”