Vrijwilligersboycot vluchtelingenopvang onacceptabel

20 mei 2016

Vrijwilligersboycot vluchtelingenopvang onacceptabel

De SP vindt het onacceptabel dat het Centraal Opvangorgaan Asielzoekers (COA) vrijwilligers het werk in de noodopvang voor vluchtelingen onmogelijk maakt. SP-fractievoorzitter Daniel Peters: “Er stonden vele Amsterdammers klaar om vluchtelingen welkom te heten en te helpen om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Het is onbegrijpelijk dat het COA veel vrijwilligers het werk nu onmogelijk maakt. Ik wil dat het stadsbestuur hierover met het COA in gesprek gaat.”

Foto: Frank Lucas

De noodopvang aan de Flierbosdreef (foto Frank Lucas)

Tot en met maart van dit jaar beheerde de gemeente de noodopvang voor vluchtelingen in Amsterdam. De vluchtelingen worden opgevangen in verschillende leegstaande gebouwen, zoals het gemeentelijke pand aan de Fliersbosdreef in Zuidoost en voormalig verzorgingstehuis Groenhof in Centrum. Sinds april heeft het COA het beheer van de gemeente overgenomen. Het stadsbestuur heeft toen met het COA afgesproken dat dezelfde activiteiten beschikbaar zouden blijven en vrijwilligers hun werk konden blijven doen.

Uit mails van vrijwilligersorganisaties blijkt dat vrijwel alle vrijwilligersactiviteiten zoals bezoeken aan Artis, of de weggeefwinkel met kleding en speelgoed, zijn afgeschaft door het COA. Voor het overige werk, gebruikt het COA vrijwel alleen betaalde medewerkers. Peters: “Hierdoor is de situatie in de noodopvang flink verschraald. Dat is sneu voor alle mensen die hier zoveel energie in hebben gestoken. Het zet bovendien een rem op de integratie van vluchtelingen. Ik wil dat het COA tot de orde wordt geroepen zodat vrijwilligers weer door kunnen gaan met hun goede werk.” De SP heeft schriftelijke vragen ingediend over deze kwestie.