Maak vve's bondgenoot in strijd tegen overlast vakantieverhuur

2 juni 2016

Maak vve's bondgenoot in strijd tegen overlast vakantieverhuur

De SP wil dat het stadsbestuur verenigingen van eigenaren  van woningen (vve's) actief inschakelt in de strijd tegen overlast van vakantieverhuur. SP-raadslid Erik Flentge: “De gemeente grijpt zelf natuurlijk ook in, maar heeft beperkte juridische middelen om ontsporingen bij vakantieverhuur aan te pakken. Een vereniging van eigenaren heeft een machtige positie en kan vakantieverhuur in een wooncomplex zelfs verbieden. Het zou goed zijn als we via die route ongewenste gevolgen van vakantieverhuur zoals overlast en drukte in de stad tegen kunnen gaan.”

Als de huizen in een wooncomplex in handen zijn van verschillende eigenaren, is het verplicht dat er een vereniging van eigenaren wordt opgericht. Het komt vaak voor dat een woningcorporatie een belangrijke stem heeft in zo’n vve. Flentge: “De kopers in zo’n complex mogen wel aan vakantieverhuur doen, sociale huurders niet. Die laatste groep heeft dus niet de lusten, maar wel de lasten. Ik wil dat corporaties de stem van huurders vertolken in een vve en dat zij inzetten op een verbod van vakantieverhuur, als huurders daarom vragen..”

Maar ook als er geen corporatie in een vve zit, wil de SP dat er ondersteuning komt om vakantieverhuur in een wooncomplex te verbieden. Flentge: “Je zou kunnen denken aan informatiefolders of modelstatuten voor vve’s waarin zo’n verbod wordt geregeld. Zo verlaag je de drempel voor een vve om iets aan vakantieverhuur te doen.”

Intussen blijft de SP aandringen op meer maatregelen vanuit Den Haag die een strakkere aanpak van vakantieverhuur mogelijk maakt. Flentge: “Van links tot rechts is men het er in Amsterdam over eens dat de gemeente goede instrumenten in handen moet hebben om ongewenste vakantieverhuur aan te pakken. Een effectief middel is bijvoorbeeld een meldplicht voor mensen die hun huis aan toeristen willen verhuren. Het zou heel mooi zijn als Den Haag aan de slag gaat met dit duidelijke signaal zodat de overlast van vakantieverhuur kan worden ingedamd.”