Zorg voor duidelijkheid bij vervangen kleine woningaanpassingen

19 juli 2016

Zorg voor duidelijkheid bij vervangen kleine woningaanpassingen

Op verzoek van de SP zal de gemeente er bij de verhuurders op aandringen dat ze versleten kleine aanpassingen normaal vervangen. Mocht de huurder meer wensen hebben, dan kan hij of zij eventueel een meerprijs betalen. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Deze maatregel voorkomt veel gedoe. Mensen worden nu van het kastje naar de muur gestuurd, wij willen dat dat wordt opgelost.”

In het verleden konden mensen met een beperking kleine aanpassingen in huis, zoals een speciale kraan of verhoogde toiletpot, aanvragen bij de gemeente in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Deze aanpassingen kunnen na jaren gebruik natuurlijke slijtage vertonen.

Een verhuurder is verantwoordelijk voor regulier woningonderhoud zoals hang- en sluitwerk en sanitair. De SP ontdekte dat sommige verhuurders een versleten WMO-aanpassing niet vervangen maar dat ze de huurder naar de gemeente sturen omdat die de aanpassing ooit heeft aangebracht. Alleen: de gemeente is een paar jaar geleden gestopt om die kleine woningaanpassingen te vergoeden omdat deze inmiddels bijna even goedkoop zijn geworden als ‘gewone’ woningvoorzieningen.

Duijndam: “Een gewone versleten kraan vervangt de verhuurder wel, maar als je ooit een speciale kraan hebt gekregen moet deze ineens zelf vervangen. Dat is natuurlijk raar, maar vooral vervelend voor de mensen die hier de dupe van zijn want die kunnen er weinig aan doen.  Ik hoop dat hier duidelijkheid in kan komen.”

Heeft u grotere aanpassingen nodig? Of heeft u andere vragen over de WMO? De gemeente heeft daarvoor een helpdesk, die is te bereiken op  telefoonnummer 0800 0643.