Verbeter telefonische bereikbaarheid huisartsenpost (update)

3 oktober 2016

Verbeter telefonische bereikbaarheid huisartsenpost (update)

(Oorspronkelijk bericht van 25 augustus) De SP wil dat de wachttijden voor telefoongesprekken met de huisartsenpost weer binnen de landelijke norm van twee minuten gaan vallen. Nu is de gemiddelde wachttijd in Amsterdam tien minuten. SP raadslid Nelly Duijndam: “Niemand die de huisartsenpost belt zit te wachten op de mededeling ‘Er zijn nog 17 wachtenden voor u.’ De huisartsenpost moet goed bereikbaar zijn zodat mensen een fatsoenlijk beroep kunnen doen op de zorg. Bovendien voorkomen we dan onnodige drukte bij de echt acute hulplijnen.”

Foto: Jeff Eaton

Wanneer mensen buiten de normale werktijden van hun eigen huisarts een dokter nodig hebben, kunnen zij terecht bij de huisartsenpost. Uit een landelijke vergelijking van de Consumentenbond blijkt dat de Amsterdamse huisartsenpost het slechtst bereikbaar is, met een gemiddelde wachttijd van tien minuten. Volgens de regels van de inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) mag de wachttijd voor de niet-spoedeisende lijn van een huisartsenpost belt niet langer zijn dan twee minuten. Wanneer de wachttijd langer wordt, bestaat het gevaar dat mensen de spoedlijn gaan bellen. Maar die is uitsluitend bedoeld voor acute gevallen en levensbedreigende situaties.

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur. Duijndam: “Ik wil dat de wethouder uitzoekt waarom de wachttijden zo lang zijn. Volgens de Huisartsenpost Amsterdam heeft dat onder andere te maken met een toegenomen zorgvraag. Maar daar wil ik dan graag meer over weten. Komt het doordat (kwetsbare) mensen en ouderen langer thuis moeten blijven wonen? Of komt het door de toegenomen drukte in de stad? Of gaan Amsterdammers liever naar een huisartsenpost dan naar de EHBO omdat ze dan geen verplicht eigen risico hoeven betalen? Hoe het ook zij: patiëntveiligheid heeft de hoogste prioriteit. Huisartsenposten moeten binnen twee minuten een beller te woord staan.”

Update 3-10-2016
Naar aanleiding van de schriftelijke vragen van de SP beaamt het stadsbestuur dat Huisartsenpost Amsterdam inderdaad telefonisch slecht bereikbaar is. Het stadsbestuur geeft aan te zullen bijdragen aan een publiekscampagne om het aantal ongeduldbellers terug te dringen. Huisartsenposten zijn bedoeld voor niet-spoedeisende zorgvragen die toch niet kan wachten tot de volgende dag. Maar er zijn mensen die om 3 uur ’s nachts de huisartsenpost bellen voor een ingegroeide teennagel. De huisartsenpost staat volgens de gemeente sowieso al onder druk door de 24-uurs economie en de toename van complexe zorgvragen, bijvoorbeeld door ouderen. Ook toerisme en festivalbezoek zetten de huisartsenpost extra onder druk. Met steun aan een publiekscampagne wil het stadsbestuur de huisartsenpost helpen om binnen de twee-minuten-norm te blijven.