Stadsbestuur zet mysteryguests in als nieuw wapen tegen illegale hotels

22 september 2016

Stadsbestuur zet mysteryguests in als nieuw wapen tegen illegale hotels

Het stadsbestuur gaat handhavers inzetten die zich voordoen als gasten om illegale hotels op te sporen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Amsterdam blijft werken aan slimme methodes om huisjesmelkers te pakken. De boodschap aan de huisjesmelkers is duidelijk: jullie illegale hotels zijn hier niet welkom en we zijn naar je op zoek om er een einde aan te maken.”

Foto: Paul Stringer

Vakantieverhuur is in Nederland toegestaan, behalve als de verhuurder of de vereniging van eigenaren dat verbiedt. Daarnaast mag het maximaal 60 dagen per jaar aan maximaal vier bezoekers tegelijk, en sowieso niet in een sociale huurwoning. Maar in Amsterdam zijn veel huisjesmelkers actief die woningen vrijwel permanent verhuren aan toeristen. Dat is niet toegestaan. Amsterdam treedt hard op tegen illegale hotels. Om de dag sluit de gemeente een illegaal hotel waar de verhuurder zich niet aan de regels houdt en veel winst maakt.

Ivens: “We werken keihard om de huisjesmelkers aan te pakken. Maar huisjesmelkers verzinnen steeds weer nieuwe trucs, dus dat doen wij ook. Mysteryguests kunnen hierbij een goede aanvulling zijn. Mysteryguests kunnen net dat extra bewijs verzamelen waarbij we weer een illegaal hotel kunnen sluiten.”