Steun de bewoners in Zuidoost naast bouwput A9

20 september 2016

Steun de bewoners in Zuidoost naast bouwput A9

De SP wil van de minister een samenhangend plan om de bewoners naast de bouwput aan de A9 te steunen. SP-Kamerlid Eric Smaling: “Extra rijbanen op de A9 en een tunnel is mooi, en dat daar wat bouwoverlast bij komt is niet zo gek. Maar jarenlang, dag en nacht én in het weekend dril- en heiwerkzaamheden en ook nog eens scheuren in de muren, is echt wel wat te veel van het goede. Het rijk moet ingrijpen om de overlast binnen de perken te houden en schade passend te compenseren.” Smaling heeft kamervragen ingediend over de problemen.

Foto: SP

Het Rijk is bezig met een grote verbouwing van snelweg A9, ook wel de Gaasperdammerweg genoemd. Er worden extra rijbanen aangelegd en er komt een tunnel. De SP Amsterdam heeft veel van de bewoners gesproken. Zij zijn ten einde raad, ondanks regelmatig overleg met Rijkswaterstaat. Smaling: ‘Bewoners hebben last van enorme geluidsoverlast. De leefbaarheid van hun buurten staat sterk onder druk. Ook is er veel onduidelijkheid over de schadevergoedingen. Niet alle schade wordt blijkbaar volledig gecompenseerd. Bewoners melden ook verschillen in uitgekeerde bedragen. Dat moet beter.’

SP- raadslid Erik Flentge heeft gelijktijdig vragen gesteld aan het Amsterdamse stadsbestuur. Flentge: “De bewoners hebben veel te verduren gehad. Er zijn mensen die de overlast niet of nauwelijks meer aankunnen. Kinderen raken in de stress. Er zitten scheuren in muren. Ik zag een tuinmuur die volledig los leek getrild door de werkzaamheden. En de werkzaamheden gaan nog jaren door. De verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden, overlast en schade ligt bij Rijkswaterstaat en de minister. De Amsterdamse wethouder kan bij de minister aandringen op extra steun voor de bewoners. Spoed is gevraagd.”