Werkbrigade gaat buurten opknappen

30 september 2016

Werkbrigade gaat buurten opknappen

Het stadsbestuur stelt een werkbrigade in die de openbare ruimte in de buurten van de stad gaat opknappen. De werkbrigade bestaat uit werkzoekenden die werkervaring op kunnen doen en daarvoor een salaris krijgen. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “We slaan twee vliegen in één knap: de buurten van de stad gaan erop vooruit én we zorgen ervoor dat weer meer mensen aan het werk kunnen.”

Vanaf aanstaande maandag begint de eerste groep medewerkers van de werkbrigade. In twee jaar tijd is er werk voor 500 mensen om de buurten van de stad op te knappen. Deelnemers krijgen een contract van twee jaar, zodat er ook weer plek komt voor nieuwe werkzoekenden. Na hun tijd in de werkbrigade hebben de werknemers veel werkervaring opgedaan en krijgen ze begeleiding bij het zoeken van een volgende baan. Voor de werkbrigade trekt de gemeente 10 miljoen euro uit, voor het opknappen van de openbare ruimte 54 miljoen euro.

De medewerkers van de werkbrigade krijgen een salaris krijgen voor hun werk. Dat is een verschil met veel andere gemeentes in Nederland waar mensen verplicht moeten werken voor hun uitkering, dus onder het minimumloon. Vliegenthart: “Als je werkt, hoor je daar gewoon een salaris voor te krijgen. Bovendien is het ook belangrijk dat het núttig werk is. Ik ben er trots op dat wij als SP op dit onderwerp het verschil kunnen maken.”

Vliegenthart ging met AT5 in gesprek over de werkbrigade, de uitzending is op de website van AT5 terug te kijken.