Bezuinigingen stadsdelen gehalveerd

31 oktober 2016

Bezuinigingen stadsdelen gehalveerd

De gemeenteraadsfracties van D66, VVD, SP, GroenLinks en PvdA dienen woensdag een voorstel in om de voorgenomen bezuinigingen van de stadsdelen te halveren. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: “De financiële planning laat zien dat er vanaf 2018 geld over is. Het is mooi dat de 7 miljoen bezuiniging voor dat jaar daardoor niet meer nodig is.”

Dit voorjaar werd bekend dat de stadsdelen veertien miljoen moesten bezuinigen vanwege financiële problemen uit het verleden met het onderhoud van parkeergarages, schoolgebouwen en sportaccommodaties. Dit kwam boven tafel doordat het stadsbestuur de financiën van de gemeente verder op orde aan het brengen is. De centrale stad neemt het grootste deel van het gat op zich, voor circa 58 miljoen. Aan de stadsdelen was gevraagd om voor jaarlijks 14 miljoen bij te dragen.

Peters: “De afgelopen weken was er in het openbaar  een ruzie gaande tussen centrale stad en stadsdelen. Daar hebben de Amsterdammers helemaal niks aan. Ik hoop dat we daar nu klaar mee zijn, zodat de belangrijke problemen in de stad in goede samenwerking kunnen worden opgelost.”