Recordaantal illegale hotels gesloten

18 november 2016

Recordaantal illegale hotels gesloten

Dit jaar zijn al 211 illegale hotels in woonhuizen gesloten. Daarnaast is voor twee miljoen aan boetes uitgedeeld. SP-wethouder Laurens Ivens: “Het is een schande dat er zoveel huisjesmelkers actief zijn, maar het is goed nieuws dat we er ook zoveel weten te pakken. Huizen zijn bedoeld om in te wonen, en we grijpen in als vastgoedeigenaren hun portemonnee belangrijker vinden dan zich aan de regels te houden.”

Vorig jaar werden 167 illegale hotels gesloten. Dat betekent dat de gemeente bijna om de dag ingrijpt omdat er meer dan vier toeristen tegelijkertijd in een woning verblijven, of omdat een woning voor langer dan 60 dagen per jaar wordt verhuurd. Met de laatste anderhalve maand nog voor de boeg stijgt dit aantal dit jaar met 30 tot 40%.

Ivens: “De extra handhaving begint steeds meer resultaat op te leveren. Extra mankracht, slimme computersystemen, en de meldingen van veel Amsterdammers via de hotline of meldpunt zoeklicht, zorgen ervoor dat huisjesmelkers bij ons in beeld komen.”

Tevreden is Ivens nog niet helemaal: “Dit is een mooi resultaat, maar we weten zeker dat er nog meer mensen zijn die zich niet aan de regels houden, maar die nu nog onder de radar blijven. Het blijft belangrijk dat Amsterdammers het melden als er vermoedens zijn van een illegaal hotel. Daarnaast hebben we ook het Rijk nodig om een meldplicht voor vakantieverhuur in te voeren en huisjesmelkers nóg beter op te kunnen sporen.  Ik hoop dat Den Haag nog dit jaar met vervolgstappen komt over het uitvoeren van een eerder aangenomen SP-voorstel hierover. De omvang van het probleem maakt duidelijk dat het Rijk niet achterover moet gaan leunen.”