Sociale nieuwbouw verdubbelt

29 december 2016

Sociale nieuwbouw verdubbelt

Vanaf volgend jaar worden er twee keer zoveel sociale huurwoningen gebouwd als gepland. Het geplande aantal stijgt van 1200 naar 2400. SP-raadslid Erik Flentge is hier blij mee: “Naast de rem op de verkoop en liberaliseringen is dit een nieuwe stap naar het op peil houden van de sociale woningvoorraad. Dat is mooi nieuws want de vraag naar betaalbare woningen is enorm.”

Zo’n anderhalf jaar geleden maakte het stadsbestuur samenwerkingsafspraken met corporaties en huurders. Na jaren waarin voorgaande stadsbesturen streefden naar verkleining van het aantal sociale huurwoningen, werd juist afgesproken er alles aan te doen het aantal sociale huurwoningen te beschermen. De verkoopruimte werd verkleind van 24.000 naar 8.000. Per jaar zouden er 1200 sociale huurwoningen bijgebouwd worden.

Flentge: “De laatste jaren is er te weinig sociale huur gebouwd. Ik ben blij dat de corporaties een inhaalslag willen maken. Zo houden we Amsterdam ook toegankelijk voor mensen met een laag- tot middeninkomen. Bovendien kunnen nieuwbouwwijken gemengde buurten worden met een substantieel deel betaalbare woningen.”