Hoge boetes voor sleutelbedrijven vakantieverhuur

12 januari 2017

Hoge boetes voor sleutelbedrijven vakantieverhuur

Het stadsbestuur heeft twee sleutelbedrijven beboet voor 13.500 euro voor het mogelijk maken van illegale vakantieverhuur.  SP-wethouder Laurens Ivens: “Naast de woningeigenaren verdienden ook deze bedrijfjes veel geld met het overtreden van de regels. Daarom krijgen de woningeigenaar én de sleutelbedrijven een forse boete.”

Sleutelbedrijven helpen woningeigenaren bij het verhuren van hun woning aan toeristen. Dat is in de Nederlandse wet toegestaan, maar dan moeten de verhuur wel volgens de regels gaan. Dus maximaal aan vier personen tegelijk en maximaal zestig dagen per jaar. Sleutelbedrijven regelen de boeking van een overnachting en zorgen ervoor dat de woning schoon achtergelaten wordt voor de eigenaar.

Één van de beboete bedrijven regelde de verhuur van een woning op IJburg aan achttien toeristen tegelijk. Ivens: “Iedereen weet dat dat niet mag in een woonhuis. Door ook de sleutelbedrijven aan te pakken willen we dit soort huisjesmelkerij uitbannen. Zo voorkomen we overlast voor de buurt en komt er weer woonruimte beschikbaar voor woningzoekenden. Want dát is waar woonruimte voor bedoeld is.”