Maak einde aan uitzondering op huurbescherming

12 januari 2017

Maak einde aan uitzondering op huurbescherming

Na vragen van SP-raadslid Erik Flentge gaat het stadsbestuur de minister voorstellen te stoppen met de mogelijkheid om huizen die te koop staan tijdelijk te verhuren. SP-raadslid Erik Flentge: “Tijdens de crisis had die regeling misschien nog zin. Maar nu er zo’n gekte op de woningmarkt is, is het echt niet nodig om woningverkopers een uitzondering te geven op de huurbescherming. Huurders verdienen zekerheid.”

Tijdens de economische crisis stonden sommige huizen lange tijd te koop. Een lagere verkoopprijs was lang niet altijd mogelijk vanwege de restschuld voor de woningverkoper. Om dubbele woonlasten en leegstand te bestrijden, maakte Den Haag het mogelijk om een huis dat te koop stond via tijdelijke huurcontracten te verhuren.

Flentge:  “Ik kan me op de huidige woningmarkt geen redelijke situatie voorstellen waarin je je woning niet verkocht krijgt. Het is dus ook niet nodig om er tijdelijk huurders in te zetten. Natuurlijk is het goed als een woningeigenaar een huis verhuurt, maar dan moet dat gewoon volgens de reguliere weg, waarbij huurders niet zomaar op straat kunnen worden gezet. Ik ben blij dat het stadsbestuur hiervoor in actie gaat komen.”