Stadsbestuur wil huisjesmelkers harder aanpakken

31 maart 2017

Stadsbestuur wil huisjesmelkers harder aanpakken

Foto: Ernst van Deursen

Het stadsbestuur wil hardere maatregelen instellen tegen vastgoedeigenaren die zich gedragen als huisjesmelker. Dat kondigt het college aan in antwoord op vragen van de SP-fractie over de uitslag van de verkiezing van de huisjesmelker van het jaar van ROOD, jong in de SP. SP-raadslid Erik Flentge: “Goed dat het stadsbestuur dit aankondigt. Huisjesmelkers moeten we ook in hun portemonnee raken zodat hun slechte gedrag niet langer lonend is.”

De uitreiking van de de prijs voor de Huisjesmelker van het jaar

Onlangs organiseerde ROOD, de jongerenafdeling van de SP, de verkiezing voor huisjesmelker van het jaar. Flentge schrok van de verhalen die het meldpunt opleverde: “Opnieuw bleek dat veel huiseigenaren het belangrijker vinden om hun zakken te vullen dan om een fatsoenlijke verhuurder te zijn. Ik vind dat schandalig misbruik van de nijpende situatie op de woningmarkt. Daar zitten we in Amsterdam niet op te wachten.”

Het stadsbestuur kondigt aan de mogelijkheden te willen verruimen voor het opleggen van gemeentelijke boetes voor huisjesmelkers. Ook wil het stadsbestuur dat de huurcommissie, de instantie waar huurders hun te hoge huurprijs kunnen aanvechten, kritischer gaat kijken  naar of er geen sprake is van verkapte kamerverhuur. Voor de verhuur van losse kamers gelden strengere huurprijsregels dan de verhuur voor een hele woning. Verder doet de gemeente nog onderzoek naar de mogelijkheden om panden in beheer over te nemen van huisjesmelkers of zelfs te onteigenen.

Flentge: “Huisjesmelkers gaan vaak bot en ruw te werk, het antwoord daarop moet streng en stevig zijn. Zo pakken we niet alleen de vastgoedbaronnen die zich misdragen, maar voorkomen we ook dat toekomstige huisbazen het in hun hoofd halen om ook zo te werk gaan.”