Subsidie voor extra betaalbare woningen voor jongeren en vluchtelingen

24 maart 2017

Subsidie voor extra betaalbare woningen voor jongeren en vluchtelingen

Het stadsbestuur trekt twee miljoen euro uit om de bouw van betaalbare huizen voor jongeren en vluchtelingen te stimuleren. SP-wethouder Laurens Ivens: “Zo bestrijden we de woningnood én zorgen we ervoor dat vluchtelingen mee kunnen doen in de samenleving. Het is nodig om als overheid in de markt in te grijpen, want bouwbedrijven doen uit zichzelf niet  genoeg voor vluchtelingen.”

Foto: Matthijs de Bruijne

SP-wethouder Laurens Ivens leidt Emile Roemer rond bij een reeds voltooid bouwproject voor vluchtelingen en studenten in de Riekerhaven.

Het rijk bepaalt elk jaar hoeveel vluchtelingen elke gemeente in Nederland moet huisvesten. Vorig jaar kreeg een recordaantal van 2000 vluchtelingen een huis in Amsterdam. Maar evengoed staan er nog steeds 2000 vluchtelingen op de wachtlijst voor een huis in onze stad.

De subsidie voor extra huizen wordt alleen verleend als maximaal de helft van de woningen in een complex voor vluchtelingen bestemd zijn. Voor de huurprijzen gelden strengere regels dan het puntenstelsel. Ivens: “Die groep van 2000 mensen die wij nog moeten huisvesten verdient zo snel mogelijk een plek om te wonen. Zij zijn gevlucht voor oorlog en ellende, en hoe langer ze in een asielzoekerscentrum zitten, hoe langer het duurt voor ze kunnen meedoen in de samenleving.”