Succes in strijd tegen schuldproblemen

11 maart 2017

Succes in strijd tegen schuldproblemen

Amsterdam boekt belangrijke successen in de strijd tegen problematische schulden. Er vinden Steeds minder huisuitzettingen en beslagleggingen plaats. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: "Schulden kunnen een huishouden totaal ontwrichten, tot een huisuitzetting aan toe Ik ben blij dat we successen boeken in deze strijd, al is er nog een hoop werk te doen."

Sinds 2013 daalde het aantal huisuitzettingen van 636 naar 407. De keren dat er beslag werd gelegd op iemands bezit door een schuldeiser daalde in drie jaar van 16541 naar 9300 keer.

Vliegenthart: "Ik ben trots op deze cijfers, maar tegelijkertijd maak ik me ook zorgen. We zitten aan de grens van wat we als gemeente kunnen doen. Zolang het rijk niks doet aan bijvoorbeeld de kostendelersnorm of de belasting voor sociale huurwoningen, zijn we aan het dweilen met de kraan open. Het is belangrijk dat de volgende de regering meer oog krijgt voor mensen met een laag inkomen."