Onderzoek naar ingrijpen prijzen koopwoningen

20 april 2017

Onderzoek naar ingrijpen prijzen koopwoningen

Het stadsbestuur gaat onderzoeken of het mogelijk is maximumprijzen in te stellen voor  nieuwbouwkoophuizen. SP-raadslid Flentge is hier blij mee: “Mensen bieden tegen elkaar op, de prijs voor een huis wordt bepaald door wat de gek ervoor geeft. De Amsterdammer die een betaalbare woning zoekt, is de klos. Het lijkt me een goede zaak als we naast sociale huurwoningen nog meer middelen krijgen om wonen in Amsterdam betaalbaar te houden.”

Door de gekte op de huizenmarkt zijn koophuizen de afgelopen periode enorm in prijs gestegen. Voor sociale huurwoningen zijn regels over de prijs die de verhuurder mag vragen. Voor koopwoningen bestaan zulke regels nog niet, waardoor mensen met een middeninkomen er op de koopmarkt er nauwelijks nog tussen komen.

Het stadsbestuur gaat op verzoek van de hele gemeenteraad nu kijken of daar maatregelen tegen zijn te nemen. Dat zou dan bijvoorbeeld gaan om regels over de maximale verkoopprijs voor bepaalde nieuwbouw, én regels over het doorverkopen van deze gereguleerde koopwoningen. Flentge: “De markt reguleert niet zelf. Steeds meer politieke partijen in Amsterdam willen ingrijpen in de ontsporende markt, van links tot rechts. Als er goedwerkende maatregelen op de koopmarkt mogelijk zijn lijkt dat me een prima aanvulling op een grote sociale woningvoorraad in Amsterdam.”